blog

Jaké technologie se starají o vaši bezpečnost v autě?

FND finance 26.08.2022

Jaké technologie se starají o vaši bezpečnost v autě?

Určitě jste slyšeli o zkratkách jako je ABS, ESP nebo ASR. Také třeba adaptivní tempomat, Lane assistant a spousta dalších tajuplných názvů. Znáte jejich funkce?

Dvě kategorie

Předně je třeba si říct, že v moderních vozech jsou dva typy bezpečnostních prvků. Aktivní a pasivní. Obecně lze uvést, že pasivní prvky uplatní svoji funkci až při nárazu (např. bezpečnostní pásy). Ty aktivní sledují jízdu pomocí senzorů a kamer a v případě potřeby aktivně vstoupí do řízení, nebo jízdních vlastností auta (např. Adaptivní tempomat). Pojďme si je podrobně představit.

Pasivní bezpečnostní prvky

Jak už jsme zmínili, pasivní bezpečnostní prvky vstupují do hry až ve chvíli nárazu. Řadí se sem bezpečnostní pásy, airbagy, dětské sedačky a karoserie vozu. Všechno jsou to mechanické zábrany, které mají za úkol minimalizovat dopady nárazu na cestující. Samy o sobě výrazně přispívají ke snížení rizika zranění, nebo dokonce smrti posádky. Jakým způsobem tyto prvky fungují určitě nemusíme vysvětlovat. Bezpečnostní pásy a dětské autosedačky nás drží na místě, abychom se při nehodě nešli přesvědčit na vlastní ústa o průchodnosti čelního skla a tvrdosti okolního terénu. Airbagy vytváří vzduchový polštář chránící nás před tvrdostí nárazu a o karoserii vozu snad není třeba mluvit.

Aktivní bezpečnostní prvky

Mnohem zajímavější a tajuplnější jsou všechny ty zkratky, kterými se autosalony a autobazary tak pyšní v profilech jednotlivých vozů. Jsou to všechno systémy sledující aktivně naši cestu, aby nám, v případě potřeby, zlepšily ovladatelnost auta při náhlém úhybném manévru, nebo prudkém brždění. Jaké ty systémy jsou?

ABS (Anti-lock Breaking System)

Protiblokovací systém je asi nejznámější, který v autě už pravděpodobně 90% aut má. ABS má za úkol zlepšit brzdné vlastnosti vozu a zajistit jeho ovladatelnost i při prudkém brždění. Systém při zablokování kola, až 16x za sekundu, přeruší a zase „sešlápne“ brzdu. Díky tomu se kola stále otáčí a auto se dá i nadále efektivně ovládat. Na standardních površích také zkrátí brzdnou dráhu. Dříve řidiči nahrazovali tento systém pumpováním brzdového pedálu, aby dosáhly stejného efektu. ABS pumpuje za vás a v kratších intervalech. Že se tento systém spustil poznáte tak, že vám vibruje/pumpuje brzdový pedál pod nohou.

ASR (Anti-Slip Regulation)

Protiprokluzový systém má za úkol zajistit, aby se neprotáčely kola při akceleraci vozu. Díky senzorům rozpozná, zda se kola protáčí a podle toho upraví otáčky kola (nižší rychlosti), nebo motoru (vyšší rychlosti). Tento systém pracuje v součinnosti s ABS a pokud je závada na něm, vypne se i ASR.

ESP/ESC (Electronic Stability Program/Electronic Stability Control)

Tento systém zvyšuje kontrolu nad vozem v krajních situacích a snižuje riziko smyku. Třeba při rychlé jízdě do zatáček nebo nouzovém úhybném manévru. Senzory snímají pohyb volantu a směr jízdy a na základě toho systém případně přibržďuje jednotlivá kola. Uvádí se, že tento systém zabraňuje vzniku až 80% nehod způsobených smykem.

Front assistant

Jedná se o prvek, který díky přednímu radaru dokáže vyhodnotit rychlost, vzdálenost a směr předmětů před vozem a podle toho v rizikových situacích buď signalizuje řidiči nebezpečí, nebo rovnou automaticky brzdí (v závislosti na rychlosti, kterou jedeme).

Lane assistant

Kamery a senzory dokáží díky tomuto systému udržet auto v jízdním pruhu. Pokročilejší systémy pak v neočekávaných situacích (kolaps řidiče) udrží automobil v jízdním pruhu, dovezou ho ke krajnici, zastaví a rozsvítí výstražná světla.

ACC neboli Adaptivní tempomat

Takovýto tempomat dokáže sledovat provoz před vozidlem a plynule upravovat rychlost jízdy v závislosti na okolí. Brzdit a opět zrychlovat na nastavenou rychlost. Tento systém se hodí především na dálnice. U automatické převodovky dokáže ACC brzdit až do zastavení. U manuální přibližně do rychlosti 30km/h.

Další systémy

Samozřejmě je ještě spousta dalších systémů a prvků, které zvyšují naši bezpečnost a komfort jízdy. Například parkovací asistent, asistent pro jízdu v koloně, monitoring tlaku v pneumatikách, automatické tísňové volání, adaptivní světlomety a podobně. Ale tyto, které jsme Vám vyjmenovali, jsou asi nejběžnější a mají zpravidla největší vliv na naše bezpečí v dnešním hustém provozu.

 

Řadu systémů mají až novější vozy, ale třeba ABS je s námi už docela dlouho a ESP je povinné v nových vozech, v rámci EU, od roku 2011. Takže skutečně nejde o něco extra nového. Je ale pravda, že řada těchto prvků je až ve vozech třeba 3 nebo 4 roky starých, často pouze v příplatkové výbavě. Ve FND auto máme celou řadu takto vybavených vozů a tudíž i bezpečnějších. Máte tak možnost si takové auto pronajmout, ať už krátkodobě na výlet s rodinou, nebo i dlouhodobě pro pravidelný bezpečný transport z bodu A do bodu B. Ale nezapomínejte, že ať už je auto vybavené čímkoliv, je to nakonec řidič, který za jízdu odpovídá. A někdy ani nejlepší zabezpečení nestačí. Přejeme spoustu bezpečných kilometrů.


Máte zájem? Kontaktujte nás.

Nachytřete se

Nové články

benefits backgound
NEZÁVISLOST

NEZÁVISLOST

Neplatí nás žádný banka. Hledáme nejvýhodnější řešení.


A vy vyděláte

KOMPLEXNOST

KOMPLEXNOST

Vše na jednom místě - od hypoték a úvěrů po pojistky.


Pro vaše pohodlí

VÝHODNOST

VÝHODNOST

Ať se dohodneme nebo ne, za naše služby nic neplatíte.


A to se vyplatí

RYCHLOST

RYCHLOST

Neobíhejte banky pro nejlepší nabídku. To za vás uděláme my.


Pro nejlepší podmínky

KOMPETENTNOST

KOMPETENTNOST

Starají se o vás zkušení důvěrníci, na které se můžete spolehnout.


Pro klid v duši